02/06/22

Alle begin is moeilijk


(bron foto: rondronse.be)

Hier ga ik oud worden. Hier ga ik de laatste dagen van mijn leven doorbrengen. Niemand weet wat het leven hem brengt, dat is waar. Toch ben ik ervan overtuigd: dit was mijn laatste verhuis.

Ik woonde in Gent (en kortere periodes in Laken, Strombeek-Bever en Brugge), ben in Gent geboren, voel me nog steeds ook Gentenaar. Vanaf nu echter zal ik veranderen. Ik word Ronsenaar.

Hoe moeilijk is het om één identiteit van je af te schudden als oud slangenvel en om een andere aan te nemen? We zullen zien. Ik blijf natuurlijk wie ik ben, op één fundamenteel verschil na. Ik ben vanaf nu thuis in Ronse. 

Mijn huis is in Ronse, dat helpt al. Ons huis, moet ik zeggen want ik kocht het niet alleen. Daar is het ook te groot voor: 2 verdiepingen waaronder een gigantische zolder, een tuin, een garage, een magazijn. Ruimte zat en toch ook ruimte tekort soms, zo voelt het toch nu al onze spullen nog grotendeels onuitgepakt bij elkaar staan. 

Wat je moet weten om dit te verhaal te begrijpen, is dat IK in Ronse woon in het huis dat WIJ kochten.
WIJ: Elke en ik, al bijna 12 jaar samen, elk met eigen kinderen, elk met ons verleden en een ex-partner, ooit samenwonend (in Ronse uiteraard) wanneer de kinderen hun eigen weg gegaan zijn
IK: Sven, 50 jaar oud, fervent lezer en muziekliefhebber, en would-be vanalles

Hoewel Gent gedurende alle vorige fasen van mijn leven mijn vertrouwde omgeving was, was er nooit een huis waar ik me echt thuis voelde. Dat is nu vanaf dag één anders: dit is mijn huis én dit is mijn thuis. Een goede start vind ik dat al. Maar ik ben er natuurlijk nog niet. Om Ronsenaar te worden, moet ik ook buiten de muren van ons huis komen, moet ik proeven en ruiken wat Ronse is, moet ik horen welke geluiden Ronse maakt, moet ik voelen hoe de afwisseling tussen zachte en ruwe materialen Ronse Ronse maakt en moet ik zien waarmee Ronse me verlokt om bij haar mij neer te willen vlijen. Want steden, en dus ook Ronse, zijn vrouwelijk. Ik kan niet uitleggen waarom, maar ik voel het overal.

Deze blog is het reisverslag van een reiziger die besloten heeft te blijven, de neerslag van een ontdekkingsreiziger in gebied dat allang helemaal in kaart is gebracht en het moodboard van een vijftiger die woorden als "moodboard" nooit zou gebruiken in een gesprek.

Deze blog gaat over Ronse. Eigenlijk gaat deze blog over mij. Deze blog gaat over Ronse voor mij, ik in Ronse, Ronse dat bezit van me neemt en ik die Ronse verover als mijn territorium. Deze blog gaat over hoe een man verstrengeld raakt met een hem voorheen onbekende stad.

En jullie mogen meekijken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten